
پیش از هر چیز باید گفت که قیمت فورد موستانگ شلبی (Ford Mustang Shelby GT500) با قدرت موتور 662 اسببخار و شورولت کامارو (Chevrolet Camaro ZL1) با قدرت موتور 580 اسب بخار،
آن قدر زیاد نیست که از توان مالی طرفداران این دو خودروی قدرتمند خارج
باشد. قیمت آنها روی هم رفته چیزی در حدود 111,290 دلار است که تقریباً 2,285 دلار نسبت به خودروی شورولت کوروت (Chevrolet Corvette ZR1) با قدرت موتور 638 اسب بخار کمتر است. برخلاف قیمت پایینتر این دو خودرو باید گفت که قابلیتهای آنها در مقایسه با سایر خودروهای V6 بسیار بالاتر است.

طراحی
و مهندسی این دو خودرو به گونهای است که در شرایط سخت پیستهای مسابقهای
عملکرد بالایی از خود نشان میدهند. همچنین از آنجا که این دو خودرو به
سیستمهای الکترونیکی پیشرفته مجهز هستند، این امکان را بهوجود میآورند
تا حتی رانندگان غیرحرفهای نیز بتوانند روی قدرت موتور هیجانانگیز آنها مسلط باشند.

اگرچه
اعتقاد بر این است که این دو خودرو با هیچ خودروی دیگری قابل مقایسه
نیستند، اما همواره جهت درک برتریها یا احیاناً کاستیهای هر چیزی بهتر
است آن را با دیگران مورد مقایسه قرار دهیم. رانندگی در شرایط واقعی (جاده)، رانندگی در شرایط آزمایشی (زمین تست)، رانندگی در پیست مسابقه، و آزمون دینامومتر رویشاسی از جمله آزمونهای مهمی هستند که باید جهت ارزیابی شورولت کامارو ZL1 و
فورد موستانگ شلبی GT-500 انجام شوند. پیش از هر تصمیم یا قضاوت
عجولانهای راجع به نتیجه این آزمایشات باید اذعان داشت که حقیقتاً هر دو
خودروی فوق از خصیصههای منحصر به فرد، عملکردی عالی، و ظاهری
متمایز برخوردار هستند و در نوع خودشان بینظیرند. بنابراین بهتر است با
این پیشفرض به بررسی دقیقتر این دو خودرو بپردازیم.

فورد موستانگ شلبی که قیمت آن از 54,995 دلار شروع میشود، یک موتور V8 بسیار
قوی دارد که میتواند با قدرت موتور 662 اسب بخار، گشتاوری برابر با 856
نیوتنمتر تولید کند. این مشخصهها در نوع خود بینظیر هستند و تنها اگزوز چهارگانه این خودرو میتواند با انتشار صدای اگزوز فوقالعاده بر این موضوع صحه بگذارد. موتور این خودرو مجهز به سوپرشارژر
2.3 لیتری همراه با یک سیستم خنک کننده پیستون است که بر روی سرسیلندرها
تعبیه شده است. از دیگر تغییرات این خودرو میتوان به افزایش حداکثر سرعت و
بهبود چگونگی کنترل قدرت و گرمای موتور اشاره کرد. گذشته از همه اینها
باید گفت که گیربکس و دیسک کلاچ فورد موستانگ نیز تحولات قابل ملاحظهای داشته است.
در
پکیج ویژهای که شرکت خودروسازی فورد روی شلبی GT-500 ارائه کرده است،
دیفرانسیل ضدلغزش با مدل تورسن عوض شده است. گفتنی است، تایرهای مشکی رنگ،
کمک فنرهای قویتر، و سیستم تعلیق دومرحلهای، این خودرو را منحصر به فرد کرده است. جالب است بدانید که فقط با 2,995 دلار میتوان فورد را به سیستم خنک کننده روغن موتور و واسکازین (روغن مخصوص گیربکس و دیفرانسیل) مجهز کرد. البته ناگفته نماند که صندلیهای سفارشی ریکارو، قیمت این خودرو را بدون در نظر گرفتن امکاناتی نظیر سانروف، جیپیاس (GPS)، و گرمکن صندلی، به 63,080 دلار خواهد رساند.
طرفدارانی
که از نقطه نظر طراحی، همیشه دنبال ماشینهای عضلانی هستند، از فورد
GT-500 هرگز نخواهند گذشت؛ چون این خودرو به اندازه کافی هیولا هست. دسته
دنده و کلاچ این خودرو بسیار سنگین است و هیچ تکانی ندارد. در مجموع باید
گفت همه عوامل دست در دست هم دادهاند تا یک خشونت بینظیر را به شکلی
کاملاً حرفهای به راننده و دیگر طرفداران این خودرو القا کنند. طبیعی است
که شلبی چهره بسیار ترسناکی دارد؛ آیا 662 اسب بخار ترسناک نیست؟ شرکت فورد
حتی به فکر نوجوانان بازیگوش هم بوده است و با تعبیه سیستم کنترل کشش اندکی
از وحشت این خودرو کاسته و به ایمنی آن اضافه کرده است. بنابراین پیش از
استارت ماشین، کافی است فقط این سیستم را روشن کرد و همزمان با آزاد کردن
کلاچ، پدال گاز را فشار دهید. اگرچه چگونگی عملکرد این سیستم قبلاً در
مقالهای جداگانه در سایت 1Car قرار داده شده
است، اما بهطورخلاصه میتوان گفت که سیستم کنترل کشش، سرعت گردش چرخها
را با تنظیم فشار ترمزها کنترل میکند. شتاب 0 تا 100 این خودرو 3.5 ثانیه
بوده که در مقایسه با شورولت کامارو 0.5 ثانیه سریعتر است.

لازم
به یادآوری است، این خودرو در جادههای شلوغ نمیتواند قدرت موتور خود را
بهطور کامل به نمایش بگذارد. ازاینرو در چنین شرایطی شاید نتوان تجربه
رانندگی چندان لذتبخشی را داشت. اما در سرعتهای بالا شکنداشته باشید که
این خودرو سر و صداهای قدرتمندی را از خود نشان خواهد داد. اگرچه کمک
فنرهای شلبی عملکرد خوبی در دست اندازها دارند، اما با وجود این، کیفیت
سواری شورولت کامارو بهتر است. گفتنی است، مشکل قبلی فرمان
فورد همچنان به قوت خود باقی است. درست است که دقت فرمان این خودرو
بالاست، اما همچنان تسلط راننده روی چرخهای جلو کامل نیست. ترمزهای
GT-500 از نوع برمبو با ششپیستون است که از دقت بسیار بالایی برخوردار
است. چه خوب بود اگر همه بخشهای این خودرو هم مانند سیستم ترمزها دقیق
بودند و در اینصورن هیچ مشکلی باقی نمیموند. انتقال نیرو بهصورت انفجاری از دیگر مشکلاتی است که این خودرو با آن روبروست. همچنین دیده شده است که بیش از سه دور در پیست گراتان باعث میشود تا دمای روغن به نزدیکی منطقه زرد رنگ برسد.

بر
اساس باورهای قدیمی مردم، شورولت کامارو نسبت به فورد شلبی کندتر است. این
موضوع حتی در یک مسابقه واقعی نیز به خوبی نمود دارد و کامارو 4.1 ثانیه
از فورد عقب میافتد. اما ناگفته نماند که در شتابگیری مستقیم و دیگر
عملکردها نظیر ترمزگیری، شورولت از فورد بهتر عمل میکند. شایان ذکر است، اصطکاک هر دو خودرو بسیار
خوب است و این ناشی از تایرهای حرفهای است که در آنها وجود دارد.
بدینصورتکه وقتی گرم میشوند، کاملاً به سطح جاده میچسبند و میزان
اصطکاک را بهبود میبخشند.

شورولت کامارو نیز به سیستم کنترل کشش مجهز است و با 5 حالت تنظیم، کنترل و مدیریت خودرو را در دست دارد. کامارو در مقایسه با شلبی تجربه رانندگی بهتری را به ارمغان میآورد. حس این خودرو به کادیلاک سی تی اس وی شباهت بیشتری دارد. فرمان این خودرو در پیچها با پایداری و کنترل کاملتری نسبت به فورد عمل میکند. همه کنترل کنندهها در شورولت به خوبی طراحی شدهاند و با یکدیگر سازگار هستند. کلاچ آن سبک است و درگیری آن در طول حرکت خودرو آرام
است. دستهدنده به قدری نرم است که آن را میتوان با یکانگشت حرکت داد.
به عبارت سادهتر باید گفت، هر عملی در این خودرو نسبت به فورد با اطمینان
بیشتری انجام میشود.

علاوه بر راحتی بیشتر رانندگی شورولت کامارو نسبت به فورد شبلی، کابین این خودرو نسبتاً بیصدا است. اگرچه غرش وحشتناک موتور و صدای اگزوز شورولت کامارو به
داخل خودرو منتقل میشود، اما صداهای ناخواسته دیگر وارد کابین خودرو
نمیشود. در کل این خودرو نسبت به فورد شبلی عملکردی را که از یک اتومبیل
اسپرت 60,000 دلاری انتظار میرود، بهتر نشان میدهد.
اگرچه
بهطور کلی هرگز رفاه و راحتی در حین رانندگی، هدف اصلی این ماشینها
نبوده است، اما شورولت کامارو تجربه نسبتاً خوبی از رانندگی را برای راننده
به ارمغان میآورد و نسبت به فورد سواری راحتتر و لذتبخشتری دارد. در شتابگیری مستقیم، سیستم کنترل کشش شورولت کامارو، خودرو را آرامتر میکند و این موضوع باعث شده است تا ماشین موقع رسیدن به مرز محدودیتهای خود، ملایمتر عمل کند.
در پیست گراتان، زمان دور زدن کامارو تقریباً با شلبی یکسان است. این موضوع نشان میدهد که شورولت هم سبکتر است، هم قویتر! در نتیجه، با توان کمتر توانسته است عملکرد بهتری را به نمایش بگذارد. با همه این توضیحات، شورولت کامارو از نظر مجله Car and Driver به فورد شلبی خواهد باخت و معتقد است که این به دلیل اختلاف 82 اسب بخاری قدرت موتور فورد نسبت به شورولت است. 1Car
داوری این دو خودروی قدرتمند را به شما واگذار میکند. واقعاً صرفنظر از
مشکلات و معایب هر کدام از این دو خودرو، کدامیک را برتر از دیگری
میدانید. ما را بیخبر نگذارید! در ضمن برای به چالش کشیدن اعداد
میتوانید به بخش مقایسه بروید و خودتان آنها را بررسی کنید.