مقایسه بوگاتی ویرون و پاگانی زوندا
- پنجشنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۲، ۱۰:۱۱ ق.ظ
مقایسه بوگاتی ویرون و پاگانی زوندا
1Carدر دنیای اتومبیلها، خودروهای عادی و سوپرخودروها و ماورای آنها این دو خودرو وجود دارند: پاگانی زوندا و بوگاتی ویرون! این خودروها از مرز سوپرخودرو فراتر رفته و وارد قلمروی منحصر به خود شدهاند. هر دو رکوردشکن هستند، هر دو بسیار سریع و گرانقیمت هستند. تا حدی که حتی مدیران ارشد اجرائی شرکتهای نفتی نیز ممکن است توانایی خریداری آنها را نداشته باشند. اما برای کسانی که 2 میلیون دلار پول نقد اضافی داشته باشند، این دو گزینه هایی کاملاً ایدهال هستند. ویرون و زوندا R در دو سو در مقابل هم قرار میگیرند. مقایسه آنها مثل مقایسه شاتل فضایی با جنگنده اف 22 است. هر سوپرخودرو روی شاخصههای کاملاً متفاوتی تمرکز میکنند، هدف اصلی ویرون سرعت است که به آن نیز دست مییابد. اخیراً ویرون آخرین رکورد سرعت را شکسته و به سرعت غیرقابل باور 429 کیلومتر در ساعت دست یافته است. از سوی دیگر زوندا R روی همه قابلیتها تمرکز میکند. این خودرو نیز رکورد پیست نربرگرینگ (Nurburgring) را با زمان 6 دقیقه و 47 ثانیه شکسته است.
![]() |
![]() |
چیزی که در اینجا داریم جنگ نیرو در برابر اندیشه است. ویرون برای مدتها به عنوان قدرتمندترین خودروی جهان شناخته شده و به دلیل موتور 16 سیلندر خود با توربوی چهارگانه و توان بیش از 1,000 اسب بخار و سرعت رکورد شکن خود بیشترین توجه را به خود جلب نموده است. مدل سوپر اسپرت این خودرو با افزودن 200 اسب بخار نیروی مضاعف به موتور و کاهش حدود 270 کیلوگرم وزن، از مدل قبلی نیز فراتر رفته است. با طرح جدید در جلو که به آیرودینامیک بهتر کمک میکند این بوگاتی تمام کارهای ممکن را برای بدست آوردن سرعتی دست نیافتنی انجام داده است. ولی زوندا علاوه بر سرعت به نکات دیگر نیز توجه کرده است، این یک خودروی مسابقه با عملکرد و ظاهری متناسب است، این مدل قطعاً از نظر ظاهری بخشهای مشترکی با مدل زوندا F دارد ولی این اشتراک فقط 10 درصد است. پاگانی میگوید که با وجود شباهتهای ظاهری، زوندا R از پایه و اساس کاملاً متفاوت ساخته شده است. نمای جلوی خودرو شبیه به خودروهای فرمول یک است ولی دریچهها و ورودیهای هوا به آن اضافه شده تا آیرودینامیک و نیروی روبه پایین خودرو را افزایش دهد.
ویرون شباهتی به سوپرماشینهای گذشته ندارد. اگر با کسی که فقط کمی علاقه به خودرو دارد در مورد این اتومبیل نظر خواهی کنید قطعاً در مورد نیروی فراوان و سرعت رکورد شکن آن صحبت خواهد کرد ولی در مورد طراحی آن نظری نخواهد داشت. خیلی از اشخاص ممکن است حتی متوجه تفاوت بین ویرون سوپراسپرت و ویرون پایه نباشند. درحالیکه چند تفاوت چشمگیر بین آنها وجود دارد. بخش پایین نمای جلو با ورودیهای هوای بزرگتر مجداً طراحی شده و ورودیهای هوای بزرگی در امتداد کناره های خودرو ایجاد شده اند. البته گلگیرها و دریچههای بزرگ هنوز در این خودرو وجود دارند. وقتی که ویرون در حالت سکون ایستاده است چندان سریع و چالاک به نظر نمیرسد، این خودرو بیشتر برای سواری در جاده ساخته شده است برخلاف زوندا R که مخصوص پیست است.
شما باید یک طراح اتومبیل با تجربه بسیار باشید تا پیچیدگی هر خط و هر منحنی این خودرو را درک کنید. چیزی که میتوان گفت این است که این خودرو سریع و هدفمند بوده و بیشترین شباهت را به خودروهای فرمولیک دارد. کاپوت کشیدهتر شده و زوندا R در مقایسه با زوندا F حدود 40 سانتیمتر بلندتر میباشد. بدنه ویرون سوپراسپرت نیز نسبت به گذشته ساده تر شده است، بخش عقب مجدداً طراحی شده و دریچه بزرگ موتور حذف شده و با سقف یکپارچه شده است. اگزوزها دو عدد شده و نسبت به اگزوز چهار گوش گذشته پهنتر ولی کوتاهتر شدهاند.
باله عقب هنوز وجود دارد و به عنوان ترمز عمل میکند و نیروی ترمز آن برابر با نیروی ترمز یک هاچ بک عادی است. طراحی مشابه با طراحی فرمول یک در زوندا با داشتن باله قابل تنظیم عقب کاملاً مشهود است. اگزوز چهارگانه واقع در بخش مرکزی عقب شبیه تفنگی است که هر کسی که قصد سبقت گرفتن داشته باشد را میترساند و اگر زیادی نزدیک شوند اگزوز زوندا میتواند با خروج آتشی از اگزوز درس خوبی به او بدهد. فضای داخلی نیز همانند بخش خارجی بر روی مسابقه تمرکز کرده است. در مقابل شما یک صفحه LCD بزرگ قرار دارد که تمامی اطلاعات مثل میزان نیروی رو به پایین تولیدی را نمایش میدهد. با استفاده از حسگرهای موجود در خودرو شما میتوانید تک تک اجزای اتومبیل را کنترل کنید.
امکانات رفاهی داخل ویرون سوپراسپرت کمتر از حد انتظار از یک خودروی 1.2 میلیون دلاری است. باید ذکر نمود که هرکسی نمیتواند با این خودرو به سرعت 429 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. برای رسیدن به حداکثر سرعت، یک کلید مخصوص مورد نیاز است که بدون آن ویرون تا سرعت 352 کیلومتر در ساعت محدود شده است. اگر خودرو را در حالت حداکثر سرعت قرار دهید پخش کننده هوا در جلو بسته شده و ارتفاع خودرو پایین میآید و باله عقب جمع میشود و سپس خودرو آماده پرواز خواهد بود. پس اگر شما میلیونر یا میلیاردر هستید و آرزوی همیشگی شما این بوده است که یک فضانورد باشید، به غیر از خروج از جو، بوگاتی ویرون نزدیکترین چیز به آرزوی شما است که میتوانید به آن برسید. ولی اگر همیشه میخواستید که یک راننده فرمول یک باشید زوندا R منتظر شماست که با آن وارد پیست شوید. دوست دارید فضانورد باشید یا قهرمان فرمول یک؟!
- ۹۲/۰۷/۲۵